ΠΑΣΚ ιατρών Ι.Σ.Α. Προοδευτική διάλυση του συστήματος υγείας της χώρας μας από την σημερινή ηγεσία του υπουργείου υγείας

ΠΑΣΚ-ΓΙΑΤΡΩΝ       Ι.Σ.Α

ΑΘΗΝΑ/19/9/2011

Η ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΔΙΑΛΥΣΗ ΤΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΥΓΕΙΑΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ
ΜΑΣ   ΑΠΟ ΤΗΝ ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΗΓΕΣΙΑ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΥΓΕΙΑΣ

Πολλοί  μας ρωτάνε πως είναι δυνατόν μια παράταξη που πρόσκειται πολιτικά στον χώρο του ΠΑΣΟΚ να κάνει τόσο αυστηρή κριτική στην πολιτική της κυβέρνησης στον χώρο της υγείας?
Η απάντηση έρχεται μόνη της , επειδή ακριβώς  δεν υπάρχει  συγκροτημένη και σχεδιασμένη πολιτική υγείας.
-Σε περιόδους μεγάλης οικονομικής κρίσης όπως αυτή που διέρχεται η χώρα μας είναι  απαραίτητος ο σχεδιασμός , η ύπαρξη  στόχου και η διαδικασία υλοποίησης του στόχου.
Στον χώρο της υγείας λοιπόν είχαμε την ατυχία να έχουμε μία πολιτική ηγεσία η οποία αντί να σχεδιάζει και να βάζει στόχους ,προτιμά τα τηλεοπτικά παράθυρα για να κάνει διαπιστώσεις και περιγραφές των κακοδαιμονιών του δημοσίου συστήματος υγείας .
Να επιρρίπτει με μεγάλη ευκολία τις ευθύνες στους εργαζόμενους στην υγεία ,και αυτός σαν πολιτικός που επί μακρόν διαχειρίστηκε εξουσία να απαλλάσσεται των δικών του ευθυνών .
Μονοπωλώντας δε τα μέσα επικοινωνίας , ηλεκτρονικά και έντυπα ,βερμπαλίζει, οδηγώντας  την υγεία στην χώρα μας  σε αποδόμηση και μείωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών.
-Κανείς σήμερα δεν αμφισβητεί ότι οι δαπάνες υγείας στην χώρα μας ήταν υπέρμετρα αυξημένες και σε πλήρη αναντιστοιχία με το παραγόμενο αποτέλεσμα.
Κανείς επίσης σήμερα δεν αμφισβητεί ότι η οργάνωση των υπηρεσιών υγείας στην χώρα μας ήταν ουσιαστικά ανύπαρκτη ,δεν υπήρχε καμιά καταγραφή ,κανένα στατιστικό στοιχείο και το λογιστικό σύστημα σε μπακαλοτέφτερα, ένα παράδειγμα είναι η έλλειψη προϋπολογισμών και ισολογισμών στα νοσοκομεία .
Άρον- άρον τρέχουν αυτές  τις μέρες να συντάξουν πρόχειρους προϋπολογισμούς στα νοσοκομεία και να τους εντάξουν στους ανύπαρκτους στόχους του υπουργείου υγείας.
Αυτή η κατάσταση ήταν απόρροια των ανερμάτιστων πολιτικών που άσκησαν διαχρονικά  τα κόμματα εξουσίας  στον χώρο της υγείας κατά την τελευταία 25ετία .
Απόδειξη της έλλειψης συγκροτημένου στόχου και σχεδιασμού για την υγεία από την σημερινή πολιτική ηγεσία του υπουργείου υγείας , είναι η κατάθεση του πολυνομοσχεδίου που νομοθετούσε επί παντός επιστητού .
Α).Προμήθειες ,Β) Πρωτοβάθμια φροντίδα ,Γ) Φάρμακο ,Δ) Εθνικό Σύστημα Υγείας.
Τότε η παράταξη της ΠΑΣΚ-ΓΙΑΤΡΩΝ Ι.Σ.Α με ανακοίνωση της (27/1/2011) ζητούσε :
«-Την απόσυρση αυτού του πολυνομοσχεδίου που δεν δίνει λύση στην υποβαθμισμένη   υγεία του Ελληνικού λαού.
-Αυτό το πολυνομοσχέδιο δεν έχει στόχο ,δεν έχει αρχή ,μέση και τέλος.
-Στοχεύει στην ανεξέλεγκτη μείωση της δαπάνης για την υγεία ,υποβαθμίζοντας την ήδη υποβαθμισμένη ποιότητα της υγείας του Ελληνικού λαού».
Ο κύριος υπουργός έβγαινε τότε στα τηλεπαράθυρα και υπερασπιζότανε αυτό το γονατογράφημα και δήλωνε με έμφαση, «αν δεν ολοκληρωθεί η μηχανοργάνωση των νοσοκομείων μέχρι τις 31  Μαρτίου του 2011 θα παραιτηθώ!!!».
Όχι μόνο δεν είχε το θάρρος  να παραιτηθεί (γιατί η μηχανοργάνωση καρκινοβατεί )αλλά υποβαθμίστηκε ακόμη περισσότερο η ήδη υποβαθμισμένη ποιότητα της υγείας του Ελληνικού λαού.
Ο κύριος Λοβέρδος αποδόμησε ένα από τους βασικούς πυλώνες της ιδεολογίας του ΠΑΣΟΚ , τo κοινωνικό κράτος.
Στην περίοδο αυτή της τροϊκανής επικυριαρχίας και της οικονομικής δυσπραγίας, η πολιτική ενός σοσιαλδημοκρατικού κόμματος έπρεπε να είναι το πέρασμα από την κοινωνική καθολικότητα των παρεχομένων υπηρεσιών υγείας στην κοινωνική επιλεκτικότητα .
Με θάρρος και παρρησία έπρεπε έγκαιρα  να βγει ο πρωθυπουργός ,να περιγράψει τα οικονομικά αδιέξοδα και την υποχρεωτική συντεταγμένη υποχώρηση που πρέπει να γίνει διατηρώντας όσο ήταν δυνατόν τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του κράτους πρόνοιας  .
Ποια ήταν τα μεγάλα προβλήματα της Δημόσιας υγείας όταν ανέλαβε κυβέρνηση το ΠΑΣΟΚ??
Η ανεξέλεγκτη και χωρίς κανόνες ποιότητας και έλεγχου υπέρμετρη διόγκωση του ιδιωτικού τομέα υγείας.
Η ανεξέλεγκτη αύξηση του ιατρικού δυναμικού της χώρας τόσο σε αριθμό γιατρών όσο και σε αριθμό ειδικευμένων γιατρών .
Η ανύπαρκτη οργανωμένη εκπαίδευση των γιατρών .
Η έλλειψη πρωτοβάθμιας φροντίδας .
Η διοίκηση του ΕΣΥ.
Οι σημερινές νοσολογικές ανάγκες του πληθυσμού.
Η χρηματοδότηση του ΕΣΥ.
Και η Φαρμακευτική δαπάνη.
Συνεπώς το νομοθετικό έργο του υπουργείου θα έπρεπε στοχευμένα ,λεπτομερώς σχεδιασμένα και ανά ενότητα να ανατρέπει τις παθογένειες του συστήματος υγείας στην χώρα μας , χωρίς να υποβαθμίζει ακόμη παρακάτω την ήδη υποβαθμισμένη ποιότητα των υπηρεσιών υγείας.
-Αν δούμε το τελευταίο νομοσχέδιο σκούπα του υπουργείου υγείας (σκούπα = γονατογράφημα) θα καταλάβει και ο πλέον αδαής περί των θεμάτων υγείας με πόση προχειρότητα  σχεδίασε η ηγεσία του υπουργείου  υγείας .
Παραδείγματος χάρη : θέλει να στελεχώσει τον ΕΟΠΥΥ με ένα αριθμό γιατρών ,το πρόβλημα λύθηκε ?? ασφαλώς όχι ,αν συγχρόνως δεν νομοθετήσεις το σταμάτημα της ανεξέλεγκτης παραγωγής γιατρών και ειδικευμένων γιατρών.
Συγχρόνως θα πρέπει να δει κανείς  τις ανάγκες  σε ειδικότητες που παρουσιάζουν έλλειψη όπως πχ οι οικογενειακοί γιατροί ,οι  γιατροί εργασίας κλπ , για να μπορέσει να απορροφήσει η αγορά μεγαλύτερο αριθμό γιατρών.
Αντ’ αυτού το πρόβλημα του κυρίου υπουργού ήταν το ιδιωτικό ιατρείο των πανεπιστημιακών και αν οι γιατροί θα εξέρχονται του συστήματος στα 67 ή τα 68!!!!
Προσέξετε το παράδοξο στην σκέψη του υπουργού , έχοντας  40000 χιλιάδες εν δυνάμει άνεργους γιατρούς ,αντί να δημιουργήσουμε συνθήκες απορρόφησης με την διευκόλυνση της εξόδου από το σύστημα των μεγάλων ηλικιών , παρατείνει την παραμονή τους.
Δεν διαφαίνονται όμως και αγαθές προθέσεις , διότι αν είχαμε στόχο την μεταλαμπάδευση της γνώσης θα έπρεπε να παρατείνεται η  παραμονή(μέχρι το 70 έτος) όσων από τους συναδέλφους είχαν τα προσόντα, σε θέσεις συμβούλων εκπαίδευσης .
Αν λάβει κανείς υπ’ όψιν και την επιμονή  για νομοθέτηση ιδιωτικού  ιατρείου στους πανεπιστημιακούς ,τότε εύκολα καταλήγει κανείς στο συμπέρασμα ,της πρόθεσης για να επαγγελματοποιηθεί  και να τροποποιηθεί η εργασιακή σχέση ενός μέρους των γιατρών του δημόσιου τομέα , των πανεπιστημιακών.
Να σημειώσουμε εδώ ,700 μέλη ΔΕΠ ιατρικής σε 1200 φοιτητές!!!!!!  Η απόλυτη έλλειψη οργάνωσης .
-Δεν έχει την πολιτική βούληση ,τον στόχο και τον σχεδιασμό ,μιας  ολικής αναδιάρθρωσης των εργασιακών σχέσεων  των γιατρών του δημόσιου τομέα αλλά με την πελατειακή αντίληψη για την πολιτική που τον διακρίνει , θέλει να βολέψει τους συναδέλφους του πανεπιστημιακούς .
-Στις εκλογές του ιατρικού συλλόγου Αθηνών τον Ιούνιο του 2011 η παράταξη μας είχε τοποθετηθεί συνολικά για το θέμα της πρωτοβάθμιας φροντίδας και είχε προτείνει:
-Την δημιουργία ενός ασφαλιστικού φορέα υγείας για όλους τους πολίτες με συμμετοχή εργοδότου ,εργαζόμενου και την κοινωνική συμμετοχή του κράτους .
Ο φορέας αυτός θα μπορεί να διαπραγματεύεται τιμές και υπηρεσίες υγείας τόσο από τον δημόσιο όσο και από τον ιδιωτικό τομέα και θα ελέγχει την ποιότητα των παραγομένων υπηρεσιών.
-«Στην μεταβατική περίοδο ο ΕΟΠΥΥ θα πρέπει να εξασφαλίσει:
Την συμμόρφωση σύμφωνα με τους δικούς του κανόνες ,των απαραίτητων προϋποθέσεων  για συμβάσεις,medical records, ηλεκτρονική συνταγογράφηση, συμμόρφωση με θεραπευτικές οδηγίες ,συστήματα αξιολόγησης, performance indicators- στόχους.

Δίκαιες αμοιβές- σύνδεση αμοιβών με την απόδοση.

Πακέτο υπηρεσιών που περιλαμβάνει και την εφαρμογή της εθνικής πολιτικής για την πρόληψη ( πρωτογενή- δευτερογενή) , σωστή παρακολούθηση των ασθενών με συνολική ευθύνη της υγείας τους, 24 λειτουργία – εφημερίες , ευέλικτο ωράριο λειτουργίας.

Θα πρέπει να παρέχει :
Πελατεία- χώρο δουλειάς –βοηθητικές υπηρεσίες-υποδομές-μηχανογράφηση,              συνεχή εκπαίδευση .
Κίνητρα για ομαδική δουλεία/ ολιστική αντιμετώπιση των ασθενών ,αντιμετώπιση των χρόνιων πασχόντων.

Αμοιβές:
-Η πρόταση μας είναι 70000 ετήσιο εισόδημα που να μπορεί να αυξάνεται ή να ελαττώνεται κατά 30% ανάλογα με την απόδοση.
-Άμεση έναρξη διαδικασιών πρόσληψης 30000 γιατρών στον ΕΟΠΥΥ για την ολοκλήρωση της παροχής ιατρικών υπηρεσιών στους ασφαλισμένους του.
-Ολοκλήρωση των μηχανισμών οργάνωσης και διοίκησης του ΕΤΑΑ  για μείωση του λειτουργικού του κόστους και δημιουργία επιτέλους ενιαίου προγράμματος υγειονομικών υπηρεσιών στους ασφαλισμένους του.»

-Σήμερα σκέπτονται οι πεφωτισμένοι την σύμβαση με 15000 γιατρούς στην πλήρη ανάπτυξη της Π.Φ.Υ .
Στην φάση έναρξης σκοπεύουν να συμβληθούν με 5000 γιατρούς.
-Πιστεύει κανείς ότι είναι δυνατόν να κάνουμε πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας με 5000 γιατρούς από τους οποίους 1000 θα είναι ειδικών ειδικοτήτων???
Πόσοι πχ καρδιολόγοι χρειάζονται για να καλύψουν βάσει του υγειονομικού χάρτη την χώρα σε πρωτοβάθμιο επίπεδο?? πόσοι ενδοκρινολόγοι?? το έχει υπολογίσει ο κύριος υπουργός??
Συμπέρασμα :
Χωρίς επιδημιολογική μελέτη ανά γεωγραφικό διαμέρισμα  ,εντελώς πρόχειρα ,προχωρούν στην υποβάθμιση της πρωτοβάθμιας φροντίδας και μεταφορά του κόστους στους οικογενειακούς  προϋπολογισμούς .
Διότι είναι αυτονόητο ότι με τους γιατρούς του ΙΚΑ και 5000 συμβασιούχους δεν καλύπτεις πρωτοβάθμια σε 9000000 ασφαλισμένους.
Εκτός και αν νομίζει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου, ότι και τα νοσοκομεία θα εξακολουθήσουν να κάνουν πρωτοβάθμια φροντίδα!!!! Άρα άνθρακας ο θησαυρός για την  απομάκρυνση της πρωτοβάθμιας φροντίδας από τα νοσοκομεία και μείωσης του λειτουργικού τους κόστους.
Δεν μας λέει όμως ο υπουργός ποιό είναι το ακριβές ποσόν που έχει προίκα ο ΕΟΠΥΥ.??
Στον νόμο 3918 στο άρθρο 19 περιγράφονται οι πόροι και η περιουσία του ΕΟΠΥΥ.
«Πόροι του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. είναι:
α. Η ετήσια επιχορήγηση από τον Κρατικό Προϋπολογισμό σε ποσοστό 0,6% του ΑΕΠ. Η επιχορήγηση αυτή αφορά τη συμμετοχή του Δημοσίου στην τριμερή χρηματοδότηση νέων ασφαλισμένων για τον κλάδο ασθένειας του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, βάσει του άρθρου 35 του ν. 2084/1992 (ΦΕΚ 165 Α’) και του ΟΑΕΕ και την κρατική συμμετοχή για τον ΟΓΑ.
β. Οι ασφαλιστικές εισφορές παροχών ασθένειας σε είδος ασφαλισμένου  εργοδότη. Οι πόροι του Ο.Π.Α.Δ. που προέρχονται από τις εισφορές εργαζομένων σε ποσοστό 2,55% και τις εισφορές του εργοδότη σε ποσοστό 5,1% επί των πάσης φύσεως αποδοχών των δικαιούχων του.
γ. Η προβλεπόμενη εισφορά συνταξιούχων, που ανέρχεται σε ποσοστό 4%. Η εισφορά 2,55% των συνταξιούχων του Δημοσίου αυξάνεται από 1.1.2012 κατά 0,70% και από 1.1.2013 κατά 0,75% και διαμορφώνεται τελικά σε 4%. Στις περιπτώσεις ασφαλιστικών οργανισμών που η εν λόγω εισφορά είναι μικρότερη από το παραπάνω τελικό ποσοστό, αυτή από 1.1.2012 διαμορφώνεται στο 4%.
δ. Τα έσοδα από κοινωνικούς πόρους υπέρ των αντίστοιχων φορέων και Κλάδων Υγείας που εντάσσονται, οι πρόσοδοι περιουσίας τους, η απόδοση των κεφαλαίων και αποθεματικών αυτών, καθώς και κάθε άλλο έσοδο που προβλέπεται από την οικεία νομοθεσία ή άλλες γενικές διατάξεις νόμων.
ε. Πρόσοδοι από τη χρηματοοικονομική διαχείριση των διαθέσιμων κεφαλαίων και αξιών.
στ. Ποσά από επιβολή προστίμων και άλλων χρηματικών ποινών.
ζ. Δωρεές, κληρονομιές, κληροδοτήματα και κτήσεις από άλλη χαριστική αιτία.
η. Τα έσοδα από παροχή υπηρεσιών σε ασφαλισμένους ασφαλιστικών εταιρειών, οι οποίες συνάπτουν συμβάσεις με τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ., καθώς και σε αλλοδαπούς, σύμφωνα με τις διεθνείς συμβατικές υποχρεώσεις της χώρας.
θ. Είσπραξη των ποσών επιστροφής (rebate) από φαρμακευτικές εταιρείες και φαρμακεία σύμφωνα με τα άρθρα 34 και 35 του παρόντος νόμου.
2. Οι ασφαλιστικές εισφορές που προβλέπονται για παροχές ασθένειας των εντασσόμενων Κλάδων Υγείας εξακολουθούν να εισπράττονται από τους οικείους ασφαλιστικούς οργανισμούς, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία περί είσπραξης εισφορών.
3. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, καθορίζονται ο τρόπος, η διαδικασία και η διασφάλιση της έγκαιρης μεταβίβασης των ποσών που εισπράττονται, καθώς και κάθε άλλο αναγκαίο θέμα.
4. Κατά την έναρξη ισχύος του Οργανισμού τα λειτουργικά του έξοδα καλύπτονται, ύστερα από απόφαση του Δ.Σ. αυτού, από πιστώσεις του Κλάδου Ασθένειας του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και του Ο.Π.Α.Δ. και βαρύνουν τους εν λόγω οργανισμούς.
5. Το Ελληνικό Δημόσιο αναλαμβάνει την υποχρέωση να επιχορηγήσει τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. με το απαιτούμενο ποσό για την εξόφληση των μέχρι 31.12.2010 εκκαθαρισμένων οφειλών του Ο.Π.Α.Δ. προς τρίτους. Με απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης καθορίζονται οι όροι, ο τρόπος και ο χρόνος εξόφλησης των οφειλών του Ο.Π.Α.Δ. προς τρίτους και κάθε άλλο σχετικό θέμα για την εφαρμογή της παρούσας.»
-Μπορεί να μας πει ο υπουργός ποια ήταν τα έσοδα του τα δύο τελευταία χρόνια από την είσπραξη των ποσών επιστροφής(rebate) από τις φαρμακευτικές εταιρείες???
-Μπορεί ο υπουργός να μας πει τι έγινε η έκπτωση του 5% που χορηγούσε η φαρμακοβιομηχανία και οι φαρμακαποθήκες στους φαρμακοποιούς και απέφερε έσοδα στο δημόσιο τουλάχιστον 50 εκατ. και την κατήργησε υπέρ των φαρμακοβιομηχάνων ??
Γιατί δεν έδωσε τα χρήματα αυτά στον προϋπολογισμό του ΕΟΠΥΥ???
Για 2 χρόνια το ΕΣΠΑ κάααθεται!!!!
Κλείνοντας το άρθρο μας αυτό , θέλουμε σαν παράταξη να αναδείξουμε την έλλειψη στόχων και σχεδιασμού από την ηγεσία του υπουργείου υγείας.
Θέλουμε επίσης να αναδείξουμε την έλλειψη κοινωνικών συμμαχιών για να υλοποιηθούν τα όποια μέτρα έστω και αποσπασματικά λαμβάνονται .
Γιατί τις αλλαγές τις υλοποιούν άνθρωποι και ο υπουργός των τηλεπαραθύρων έχει την κοινωνία και τους φορείς απέναντι.
Ο λαός κάθε μέρα ζει στο πετσί του  την υποβάθμιση των δημόσιων υπηρεσιών υγείας και την προώθηση του στα ολιγοπώλια της υγείας.
Η παράταξη της ΠΑΣΚ-ΓΙΑΤΡΩΝ , δεν θα πάψει να διεκδικεί ένα ολοκληρωμένο Εθνικό Σύστημα Υγείας που περιλαμβάνει τον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα και να αγωνίζεται για την αξιοκρατία και την αξιολόγηση τόσο του ανθρώπινου δυναμικού όσο και των υπηρεσιών υγείας ,ανεξάρτητα με το ποιος έχει την κυβερνητική ευθύνη .
Για την ΠΑΣΚ-ΓΙΑΤΡΩΝ Ι.Σ.Α
Δρ. Νικόλαος Εμμ. Μπατάκης
Συντονιστής διευθυντής ακτινολόγος

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *