Από τα βιντεοπαιχνίδια στο… χειρουργείο

Γιατροί στο Λονδίνο δοκιμάζουν μια τεχνολογία «μη αφής» που χρησιμοποιείται σε βιντεοπαιχνίδια προκειμένου να διεξάγουν λεπτές επεμβάσεις. Το πειραματικό σύστημα επιτρέπει στους χειρουργούς να χειρίζονται εικόνες με τη φωνή τους και τις κινήσεις των χεριών τους αντί να κάνουν χρήση πληκτρολογίου και ποντικιού.

Νόρμα σε 10-15 χρόνια

Όπως λένε οι ειδικοί που χρησιμοποιούν τη συγκεκριμένη τεχνολογία, αυτή τους προσφέρει μεγαλύτερο έλεγχο των καταστάσεων εντός του χειρουργείου ενώ παράλληλα τους επιτρέπει να μην αποσπάται εύκολα η προσοχή τους από το έργο τους. Ανεξάρτητοι ειδικοί αναφέρουν ότι η συγκεκριμένη προσέγγιση μπορεί να αποτελέσει τον κανόνα μέσα στα επόμενα 10 ως 15 χρόνια.

Σήμερα οι χειρουργοί χρησιμοποιούν σε μεγάλο βαθμό τρισδιάστατες εικόνες προκειμένου να διεξαγάγουν λεπτές και πολύπλοκες επεμβάσεις. Η πρόσβαση σε αυτές τις πληροφορίες γίνεται μέσω υπολογιστή και για αυτόν τον λόγο απαιτείται η χρήση πληκτρολογίου και ποντικιού κατά τη διάρκεια της επέμβασης, γεγονός που συνδέεται με κινδύνους επιμόλυνσης. Η λύση της συμμετοχής στη διαδικασία και άλλων γιατρών που εντοπίζουν τις κατάλληλες εικόνες και εστιάζουν σε πολύ συγκεκριμένα σημεία τους είναι χρονοβόρα ενώ προκαλεί και διάσπαση της προσοχής του χειρουργού.

Ετσι ειδικοί του νοσοκομείου Σεντ Τόμας στο Λονδίνο δοκιμάζουν τεχνολογία που χρησιμοποιείται στο παιχνίδι Kinect προκειμένου να έχουν πρόσβαση και να χειρίζονται εικόνες εντός του χειρουργείου. Το σύστημα του Κinect έχει προσαρμοστεί ώστε να «αποκρίνεται» στις διαταγές των γιατρών και στις κινήσεις των χεριών τους κατά τη διάρκεια της επέμβασης.

Αρχή με αποκατάσταση της αορτής

Η αρχική δοκιμή αφορά την αγγειακή ιατρική και συγκεκριμένα τη χρήση μοσχεύματος για την αποκατάσταση βλαβών στην αορτή. Οι γιατροί με τις χειρονομίες τους μπορούν να ζουμάρουν, να περιστρέφουν εικόνες ή και να αλλάζουν τη σειρά τους. Στη συνέχεια μπορούν να «κλειδώνουν» την εικόνα που επιθυμούν και να βάζουν επάνω της σημάδια ώστε να επιβεβαιώσουν ότι το μόσχευμα βρίσκεται στη σωστή θέση.

Όπως εξηγεί ο χειρουργός Τομ Κάρελ που δοκιμάζει το σύστημα «μέχρι πρόσφατα χρειαζόταν να φωνάζω μέσα στο χειρουργείο ώστε να πω στους συναδέλφους μου πού πρέπει να ζουμάρουν στις εικόνες. Τώρα με το Κinect έχω μπροστά μου γρήγορα την εικόνα που επιθυμώ, όπως επιθυμώ ενώ παράλληλα δεν υπάρχει ανάγκη να ακουμπώ αντικείμενα που δεν έχουν αποστειρωθεί όπως το πληκτρολόγιο και το ποντίκι».

Κινήσεις όπως στα «έξυπνα τηλέφωνα»

Σύμφωνα με τον κύριο Κάρελ η τεχνολογία είναι εύκολη στη χρήση της. «Εχει μεγάλη ευαισθησία ενώ παράλληλα το σύστημα λειτουργεί με πολύ απλές κινήσεις, όπως αυτές που κάνουμε σε ένα ‘έξυπνο τηλέφωνο’. Μόλις κάποιος μάθει τις κινήσεις η όλη διαδικασία είναι διαισθητική».

Σημειώνεται ότι η συγκεκριμένη δοκιμή είναι μια από τις πρώτες που διεξάγονται σε παγκόσμιο επίπεδο ενώ κάποια στοιχεία της όπως ο έλεγχος της φωνής και των κινήσεων που έχουν προσαρμοστεί στις ανάγκες της αγγειακής ιατρικής είναι μοναδικά. Η προσαρμογή από την τεχνολογία των παιχνιδιών σε εκείνη των χειρουργείων έγινε από την Microsoft Research με την υποστήριξη του Πανεπιστήμιου του Λανκάστερ.

Η δοκιμή αυτή αναμένεται σύντομα να επεκταθεί και σε άλλα κέντρα καθώς και σε άλλα πεδία της χειρουργικής. Σύμφωνα με τον δρα Τζον Μπρέναν, πρόεδρο της Βρετανικής Εταιρείας Ενδοαγγειακών Θεραπειών η δυναμική της τεχνικής είναι μεγάλη. «Εκτιμώ ότι αυτού του είδους οι τεχνικές θα τελειοποιηθούν στα χρόνια που έρχονται και θα έχουν ευρύτερη διάδοση. Σε 10 -15 χρόνια αυτού του είδους οι τεχνολογίες θα αποτελούν τον κανόνα μέσα στα χειρουργεία».

 

Πηγή: Το ΒΗΜΑ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *