Γιατί Aπέτυχαν Tα Παιδιά της Α’ Λυκείου;

παιδιαΣε πειραματόζωα μετατράπηκαν οι μαθητές της Α’ Λυκείου που εξετάστηκαν με το νέο σύστημα της «Τράπεζας Θεμάτων», με αποτέλεσμα όπως καταγγέλλει η εκπαιδευτική κοινότητα να αποτύχει και να κινδυνεύει να μείνει στην ίδια τάξη πολύ μεγάλο ποσοστό μαθητών.

Η Τράπεζα Θεμάτων φαίνεται πως «κατέστρεψε» τους μαθητές που εξετάζονταν για πρώτη φορά Πανελλαδικά στα περισσότερα μαθήματα της τάξης, ενώ γονείς, μαθητές κι εκπαιδευτικοί ζητούν ευνοϊκές ρυθμίσεις για όσους έδιναν φέτος εξετάσεις, λόγω των λαθών που προέκυψαν στην διαδικασία.

Όπως μου εξηγεί η Δώρα Κιντή, καθηγήτρια σε Γενικό Λύκειο: «Αυτό που ισχύει από φέτος είναι πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα στην Α’ Λυκείου με επιλογή 50% εξεταζόμενα θέματα από την Τράπεζα Θεμάτων και 50% επιλογές των διδασκόντων καθηγητών. Πρακτικά αυτό σημαίνει συγκεκριμένη ύλη που πρέπει να βγει αφού είναι εξεταστέα, ανεξάρτητα από το επίπεδο κατανόησης των παιδιών. Δηλαδή μεγαλύτερο επίπεδο δυσκολίας για τα παιδιά, όχι τόσο γιατί η ύλη είναι μεγαλύτερη, όσο γιατί πλέον δεν έχεις τη δυνατότητα σαν καθηγητής να εμβαθύνεις ή να λύσεις απορίες που μπορεί να υπάρχουν σε κάποιους μαθητές, αλλά αναγκάζεσαι να προχωράς παρακάτω αφήνοντας κενά μόνο και μόνο για να βγάλεις την εξεταστέα ύλη. Τα παιδιά πρέπει να έχουν μέσο όρο 10 για να περάσουν με εξαίρεση κάποια μαθήματα δευτερεύουσας σημασίας όπως Θρησκευτικά, Αγγλικά, κτλ. Είναι πολύ αυστηρότερο το σύστημα κι αν οι μαθητές δεν έχουν τη βάση του 10 σε περισσότερα από 2 μαθήματα, προφανέστατα θα μείνουν στον τόπο και θα αναγκαστούν να επαναλάβουν την Α’ Λυκείου.

Η Τράπεζα Θεμάτων είχε ανοίξει λίγες μέρες πριν τις εξετάσεις, όλα τα θέματα είχαν τη δυνατότητα να τα δουν όλοι, αλλά ήταν τόσα πολλά που δεν μπορούσες να κάνεις κάτι την τελευταία εβδομάδα. Να διδάξεις τα θέματα; Να τους τα δώσεις λυμένα; Τι;

Ο τρόπος λειτουργίας της Τράπεζας Θεμάτων φέτος ήταν γελοίος όχι απλώς προβληματικός. Η Τράπεζα Θεμάτων δεν υπήρχε μέχρι τα μέσα του Μάη. Έτρεξαν κάποιοι καλοθελητές συνάδελφοι να βάλουν θέματα στην Τράπεζα για να λειτουργήσει, τα θέματα αυτά δεν ελέγχθηκαν καν από κάποιους, πράγμα που σήμαινε ότι υπήρχαν θέματα λάθος, εκτός εξεταστέας ύλης κι έτσι έπρεπε να μπεις στην διαδικασία να ξανακληρώσεις θέματα. Όμως είχες δυνατότητα μόνο άλλη μία φορά να κληρώσεις θέματα, οπότε αν σου τύχαινε ξανά κάτι εκτός ύλης ή λάθος, δεν ξέρω τι θα έκανες, μάλλον τον καραγκιόζη στα παιδιά.

 

Είναι προβληματική η ιστορία γιατί ως βαθμός πρόσβασης στα Πανεπιστήμια θα μετράει και ο βαθμός από την Α’ λυκείου κι άρα πρακτικά για να λέμε και τα πράγματα με το όνομά τους, σημαίνει ότι αναγκάζει τους γονείς και τα παιδιά να πηγαίνουν φροντιστήρια από την Α’ Λυκείου γιατί ο βαθμός θα μετρήσει για την εισαγωγή τους στο Πανεπιστήμιο. Η διαδικασία της Τράπεζας Θεμάτων δεν μπορεί να διασφαλιστεί, δεν έχει καμία λογική διασφάλισης αυτό το πράγμα και φάνηκε κι από την περίπτωση με το ιδιωτικό σχολείο που οι μαθητές έγραψαν όλοι 20 στην Άλγεβρα.

 

Τα παιδιά βαθμολογούνται από τους διδάσκοντες. Ο στόχος είναι να λειτουργήσει ως κομμάτι της αξιολόγησης των καθηγητών και θα πρέπει να είσαι αντικειμενικός στη βαθμολόγηση. Δηλαδή όσο καλή θέληση κι αν έχεις να βοηθήσεις τα παιδιά στην διόρθωση για να μην μείνουν, δεν μπορείς. Άρα η Τράπεζα Θεμάτων δεν λειτουργεί μόνο ως κομμάτι της αξιολόγησης των μαθητών αλλά και των καθηγητών.

 

Οι εξετάσεις είναι έτσι κι αλλιώς μία ψυχοφθόρα διαδικασία για τα παιδιά και πολύ κουραστική. Και στο επίπεδο των εκπαιδευτικών ισχύει το ίδιο γιατί ούτε για εμάς είναι ευχάριστο όλο αυτό που συμβαίνει. Σε κάποια μαθήματα σε υποχρέωνε να είσαι 3 ώρες πριν από την ώρα που έχεις δηλώσει ότι εξετάζεται το μάθημα και συνάδελφοι πήγαιναν στις 6 το πρωί στο σχολείο για να κληρώσουν τα θέματα της Τράπεζας, μία γελοιότητα που δεν έχει και νόημα γιατί τα θέματα μπορούσες να τα βγάλεις και μέσα σε μισή ώρα. Μία εξάντληση χωρίς κανένα λόγο ύπαρξης».

 

Στα ΕΠΑΛ ισχύει η ίδια εικόνα, όπως αναλύει και η καθηγήτρια Μαρία Ανδρέου: «Είναι ένα αντιεκπαιδευτικό μέτρο που μετέτρεψε τα παιδιά σε πειραματόζωα. Τα παιδιά είναι τρομοκρατημένα γιατί η εικόνα είναι ότι πάμε να δώσουμε Πανελλαδικές και στα 13 μαθήματα. Ήταν μια ύλη ογκωδέστατη, με μεσαιωνικά βιβλία, σε σχολεία που δεν είναι σχολεία ούτε ως προς τις υποδομές. Εγώ είμαι καθηγήτρια σε ΕΠΑΛ και ειδοποιηθήκαμε μία εβδομάδα πριν για την υπαγωγή μας στην Τράπεζα Θεμάτων. Στα ΕΠΑΛ άλλωστε τα αντικειμενικά προβλήματα είναι τεράστια και η Τράπεζα Θεμάτων έρχεται να τα αποτελειώσει. Δηλαδή τι θέλουμε; Θα πρέπει να πας το παιδί σου φροντιστήριο και στα 13 μαθήματα; Τα προβλήματα των οικογενειών είναι τεράστια, τα παιδιά στο δικό μου ΕΠΑΛ υποσιτίζονται, δεν έχουν λεφτά ούτε για κουλούρι, πόσο μάλλον για φροντιστήρια.

 

Είναι λάθος το επιχείρημα ότι τα παιδιά δεν διαβάζουν και πρέπει να δώσουμε κίνητρο και πρέπει παράλληλα να εξισώσουμε το επίπεδο το σχολείων. Το αντίθετο επιτυγχάνουμε με αυτό το σύστημα. Τα παιδιά δεν πείθονται να διαβάσουν επειδή τα τρομοκρατείς. Τα παιδιά θέλουν να έχουν όνειρα, να έχουν ελπίδες, να ξέρουν ότι θα σπουδάσουν μετά, θα βρουν δουλειά. Η Τράπεζα Θεμάτων δεν προσθέτει τίποτα σε όλα αυτά, αντίθετα προσθέτει φόβο και ανάγκη να στείλεις το παιδί στο φροντιστήριο».

 

Οι ίδιοι οι μαθητές φαίνεται πως δεν έχουν καταλάβει ακριβώς τι συμβαίνει με το νέο σύστημα. Ο Τάσος, μαθητής της Α’ Λυκείου μου εξηγεί πως: «Δεν ξέραμε ακριβώς τι ισχύει για την Τράπεζα Θεμάτων. Κάθε μέρα έβγαινε και κάτι καινούριο. Ξέραμε αόριστα πράγματα από τα Χριστούγεννα αλλά όχι κάτι συγκεκριμένο. Η Τράπεζα άνοιξε λίγο πριν τις εξετάσεις. Προσπαθήσαμε να μην δώσουμε σημασία αλλά μερικά από τα θέματα ήταν άλυτα. Τρέχαμε να δούμε πως θα το καλύψουμε. Κάποιοι φίλοι μου έκαναν ιδιαίτερα όταν άνοιξε η Τράπεζα για να γράψουν καλά στις εξετάσεις. Εμένα δεν είχαν δυνατότητα οι γονείς μου να με πάνε ούτε φροντιστήριο ούτε για ιδιαίτερα μαθήματα. Και να σου πω την αλήθεια δεν θα είχε κανένα νόημα. Τι να μάθεις λίγο πριν τις εξετάσεις; Είναι σύστημα αυτό; Δεν καταλαβαίνω γιατί είναι τόσο αυστηρό το Υπουργείο μαζί μας. Πρέπει σίγουρα να καταργηθεί η Τράπεζα κι εμείς που δώσαμε φέτος να εξαιρεθούμε γιατί όλοι το λένε ότι έγιναν λάθη. Μόνο οι υπεύθυνοι δεν το ακούνε».

 

Επικοινωνώ και με την Μαρία που μόλις τελείωσε την Γ’ Γυμνασίου και μου λέει πως αν δεν καταργηθεί η Τράπεζα Θεμάτων, θα αναγκαστεί να κάνει φροντιστήρια την επόμενη χρονιά: «Εγώ δεν είχα σκοπό να κάνω φροντιστήριο, αλλά με τις σφαγές που βλέπω σε μεγαλύτερους φίλους μου που ήταν και καλοί μαθητές, φοβάμαι. Είπα στους γονείς μου να κάνω φροντιστήριο του χρόνου για να είμαστε σίγουροι. Αλλά δεν ξέρω πόσο μπορούν να πληρώσουν κι αυτό το έξοδο, γιατί έρχεται και η Γ’ Λυκείου μπροστά και μαζεύουμε χρήματα για τα φροντιστήρια τότε».

 

Ο Μάριος, μαθητής της Α’ Λυκείου μου εξηγεί κι αυτός πόσο περίπλοκο είναι το σύστημα: «Να σου πω την αλήθεια μέχρι και που έδωσα εξετάσεις δεν ήξερα ακριβώς τι παίζει με την Τράπεζα Θεμάτων. Και η αλήθεια είναι ότι ούτε τώρα δεν έχω καταλάβει και πολύ το σύστημα. Φαντάσου πόσο περίπλοκο είναι που ούτε οι ίδιοι οι μαθητές δεν ξέρουμε σε τι συνθήκες εξεταζόμαστε και πώς αυτό θα μετρήσει στον τελικό βαθμό μας για την είσοδο στο Πανεπιστήμιο. Το μόνο καλό είναι ότι αν έχω αποτύχει σε κάποιο μάθημα δεν θα φοβηθώ να το ανακοινώσω στους γονείς μου. Ξέρεις… αν έχει αποτύχει όλη η τάξη, κάτι άλλο φταίει, όχι εσύ».

http://www.vice.com/gr/read/trapeza-thematwn-apotuxia-a-lukeiou

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *